De kunst van het loslaten..

blank
LoadingRecept opslaan

“Jeetje, hoe doe jij dat toch allemaal?”, is de vraag die ik regelmatig krijg. Met een lach en een grap en een grol vertel ik vervolgens dat ik gewoon onwijs kan genieten van de dingen die ik doe.

Lesgeven, bloggen, bakken, paardrijden en ondertussen probeer ik ook nog fatsoenlijk om een sociaal leven onderhouden. Enthousiasme, passie en een groot verantwoordelijkheid gevoel, die woorden staan op mijn lijf geschreven. Het is ook allemaal zo leuk om te doen!

Je lijkt de hele wereld aan te kunnen. Maar dan ineens, kom je de man met de hamer tegen en spelen er fysieke klachten op. In mijn geval verergeren dan mijn darmklachten, ervaar ik vermoeidheid, hoofdpijn en een onrustig gevoel. De dingen die ik altijd zo leuk gevonden heb, veranderen in een ‘moeten’. Waarom? Ik ben som bang, bang om gemist te worden. Bang om niet het beste uit de dag te halen.   

Loslaten, ik dacht werkelijk dat ik er goed in was, toch trap ik er  regelmatig in om te voldoen aan de eisen die ik ‘mezelf opleg’. De tijd die je hebt moet je tenslotte wel goed benutten, is mij altijd meegegeven. Want zeg nou zelf, zo stoer staat het niet wanneer je zegt dat je een avondje op de bank hebt gehangen.

Door de sociale media en de verwachtingen van de huidige maatschappij lijkt het wel ‘normaal’ te zijn om altijd maar druk te zijn met dingen die we ‘moeten’ doen. Al turende naar een beeldscherm en RSI vingers van het bewegen van onze vingers op dat kleine toetsenbord, is het heel normaal om uren maar dan ook uren te spenderen op diverse kanalen. Van Instagram, Facebook, Snapchat, What’s App tot een futuristische gamewereld waarbij je niets wil missen. Ik zie het om mij heen gebeuren en ik doe er zelf aan mee. De laatste zin, ja de laatste zin. Daar sta ik regelmatig bij stil. De dingen die ik doe wil ik met Passie blijven doen zonder die hoge lat die ik mezelf op kan leggen. Daarom heb ik voor mezelf een plan de campagne gemaakt om prioriteiten te stellen voor mijzelf zonder het gevoel te hebben dat ik faal, dat ik iets mis en zonder dat ik over mijn grenzen ga. Met een dagplanner voor mijn neus en vele inzichten rijker deel ik graag met jullie mijn tips!  

 

Krachtiger-dan-je-denkt-38679277_ml

We houden vast aan zoveel dingen. Dingen die ons frustreren, dingen die ons humeur verpesten. Kleine dingen die stresshormonen door ons lichaam jagen.En dat terwijl we vaak zo weinig kunnen veranderen aan deze dingen. We houden ze in ons hoofd, we blijven ermee bezig, maar we kunnen er niets mee. Dit vasthouden bezorgt stress en frustratie.

En loslaten is de elegante en rustgevende oplossing.

Dus laat ze gaan, die verwachtingen. Zie ze opstijgen uit je lijf. Je wilde eigenlijk meer taken afronden vandaag: laat los. Je vindt dat je zou moeten tuinieren maar je hebt geen zin: laat het los. Je vindt dat je een betere vriend zou moeten zijn. Dat je zou moeten afvallen. Dat de mensen om je heen zich anders zouden moeten gedragen.

Laat het allemaal los.

Ontspan. Adem in, adem uit. De wereld valt niet uit elkaar als jij je er geen zorgen meer over maakt. Sterker nog, de wereld wordt het waarschijnlijk leuker op. Zeker voor jou. Alles is goed, je bent goed zoals je bent, de mensen om je heen zijn perfect zoals ze zijn. De wereld mag zijn zoals zij is.

Dus adem in, adem uit. Laat het los. De hele dag door. Laat het allemaal los. Voelt beter toch?

Oké, en nu concreet. Loslaten, hoe doe je dat dan?

 

13239885_10204582300276103_7606871189346741379_n

Speciaal voor jou heb ik wat handige tips op een rijtje gezet! Ik heb ze uitgeprint en opgehangen in mijn woonkamer, zodat ik elke keer weer wordt herinnerd aan de dingen die mij helpen.

1. Zorg voor ontspanning!

Voorkomen dat spanningen zich van je meester maken, betekent regelmatig ontstressen. Het liefst dagelijks. Dat doe je door te zorgen voor een uitlaatklep, zodat je jezelf gewoon lekker kunt laten gaan. Van lachen, zingen, dansen en huilen tot hardlopen, fietsen en voetballen met je kids. Immers, als je ontspant, maak je stofjes aan die stresshormonen bestrijden. Doen! Je zult merken het geeft je een heerlijk vrij en onbezorgd gevoel. Dus zoek een uitlaatklep die je helpt bij het leren loslaten van je spanningen. Zie je de dame hierboven vliegen over de hindernis? Dat ben ik! Mijn uitlaatklep is toch echt een rit met mijn paard. Met name de cross vind ik fantastisch. Het letterlijk loslaten van mijn angsten en doem gedachtes. Lastig maar zo gaaf als het lukt!

2. Laat oude gevoelens los!

Telkens weer die oude koeien oprakelen, omdat je boos, verdrietig, gekwetst bent heeft weinig zin. Wie of wat de oorzaak ook is. Het zorgt dat je blijft tobben en je houdt zo stress in stand. Tja,… en daar word je echt niet gelukkiger van. Je bereikt eerder het tegenovergestelde. Inderdaad, je voelt je nog ellendiger. Zonde van je tijd toch? Kijk niet achterom, maar haal je schouders op en laat die boosheid, verdriet enzovoort gaan. Bekijk het leven van de zonnige kant en leef in het hier en nu. En wil je toch piekeren? Gun jezelf elke dag 15 tot 30 piekerminuten en daarna basta! Schrijf het op en klaar! Leren loslaten van het verleden, zorgt zeker voor minder spanning. Probeer het.

3. Denk positief!

Een negatieve denk- en handelswijze trekt vaak negatieve zaken aan, zoals stress ervaren. Stop ermee! Denk en doe positief. Je zult zien dat je dan ook veel eerder leuke, fijne en positieve dingen op je pad vindt, waardoor je leven er mooier uitziet. En voel je boosheid, ergernis, somberheid en angst in je opborrelen? Focus je op zulke momenten op wat je leuk vindt en blij maakt. Dat helpt je een positieve mindset te krijgen en stress te verminderen.

4. Leg de lat een streepje lager.

Altijd naar het allerbeste en hoogste streven, legt een zware druk die stress kan uitlokken. Probeer met minder genoegen te nemen en tevreden te zijn met wat je hebt, doet, hoe je eruit ziet et cetera. Accepteer jezelf, je werk, je omgeving en dergelijke. Want, dingen accepteren zoals ze zijn en niet altijd streven naar die 10 is ook onderdeel van leren loslaten en geeft minder stress.

5. Vraag zo nu en dan om hulp!

Sta je altijd voor anderen klaar? Op zich prima! Maar… vraag je ook anderen om hulp of raad als je omhoog zit? Werkklusjes, huishoudelijke taken, oppas kinderen, verstopte gootsteen, lekke band, luisterend oor enzovoort? Nee? Nou, wees stress voor en durf ook eens om een wederdienst te vragen. Natuurlijk kan dat ook een troostende schouder, warme knuffel of gezamenlijk kopje thee zijn als je even in de put zit. En… durf je niet te vragen? Dan is het goed om je behulpzaamheid aan banden te leggen en nu en dan gewoon eens ‘nee’ te zeggen.

6. Humor!

Het leven is echt niet altijd zwaar en serieus. Kijk om je heen en neem even afstand van waar je mee bezig bent en wat je zo gestresst maakt. Zet een roze bril op, laat je betoveren door de magie van het leven en relativeer. Lach om alles wat je ziet en laat je sores even los. Het vult je met energie en geeft je kracht om je stress beter te handelen.

7. Zet jezelf op nummer 1!

Natuurlijk is het goed rekening te houden met anderen, maar jezelf wegcijferen is niet de oplossing. Je anders voordoen dan je echte aard is, zorgt er juist voor dat je continu op je tenen loopt om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Wees daarom niet extra aardig, vriendelijk en behulpzaam om anderen te pleasen. Dat geeft onnodig veel stress. Kies liever voor het leren loslaten van de verwachtingen die anderen wellicht van jou hebben. Dat is minder stressvol, omdat je gewoon jezelf kunt zijn. We verwachten soms meer van onszelf dan we denken dat een ander van ons verwacht. En verwacht een ander überhaupt eigenlijk wel iets van jou? Het is maar net wat je zelf denkt en wat jij jezelf oplegt. Aan jezelf denken en voor jezelf zorgen is niet egoïstisch, het is een vereiste! Daarna volgt de rest.

 

Hoe ga jij om met loslaten? Heb je leren loslaten om minder spanning te ervaren in je leven? Of houd je toch graag de controle? Waar loop jij tegenaan? Laat het mij weten.

Heel veel liefs, Marike

 

5 reacties
    1. Dankjewel Esther! Wat leuk dat je reageert! Ik vond het eng om dit te delen maar ik denk dat ik vast niet de enige ben die hiermee tobt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.