Glutenvrij bakken zonder eieren!

Wow, lactose- én glutenvrij! Maar kan het ook zonder eieren?” Als ik toch eens een cent kreeg voor iedere keer dat iemand me dat vroeg! Mijn antwoord is volmondig “ja”, en met deze handige weetjes word jij vanzelf een expert in vegan bakken.

Welke eiervervanger je kunt inzetten is sterk afhankelijk van de functie van de eieren in het recept. Is het voor de binding? Voor stevigheid? De kleur? Om het recept luchtig te maken?

Mijn tip is dan ook: kijk het recept goed na om uit te vinden wat voor functie de eieren in het recept hebben.

Vervolgens kun je de juiste vervanger inzetten. En niet getreurd als je liever, om welke reden dan ook, geen eieren eet: er zijn genoeg vegan eiervervangers die deze eigenschappen prima kunnen nabootsen. Na het lezen en toepassen van deze tips & tricks heb je helemaal geen ei meer nodig!

Check hier alle vegan OH MY PIE! recepten alvast!

Krokante havermout koeken zonder ei en banaan

Verdikken en binden

Lijnzaad

Een papje van 1 eetlepel gemalen lijnzaad en 3 eetlepels warm water vervangen 1 ei. Je kunt het prima inzetten bij een broodrecept omdat het een nootachtige smaak heeft. Daarnaast is het lijnzaad-ei ideaal om te gebruiken in een cake of taartbodem.

Chiazaad

Meng 1 eetlepel chiazaad met 5 eetlepels water en laat het mengsel zo’n 15 minuten staan. Goed om te gebruiken in zoete baksels.

Kikkererwtenmeel

Roer 3 eetlepels kikkererwtenmeel door drie eetlepels water, en je kunt 1 ei vervangen. Perfect voor hartige bakrecepten zoals quiche en brood.

Gepureerd fruit

Met 50 gram gepureerd fruit kun je prima een ei vervangen. Denk aan een halve banaan, appelmoes of perenmoes. Ideaal voor het maken van taartbodems, cakes, koekjes of pannenkoeken. Het gepureerde fruit geeft wel een andere smaak aan de recepten, dan weet je dat.

Xanthaangom

Xanthaangom is eigenlijk een wondermiddel. Naast de geweldige eigenschappen dat het een bindende factor is in brood, en een cheesecake meer volume kan geven, kun je xanthaangom prima inzetten als eiervervanger. Gebruik slechts 2 gram xanthaangom samen met 50 ml vocht om 1 ei te vervangen. Xanthaangom is een echte kameleon, want het neemt de smaak over van het recept. Dit ingrediënt wil je in huis hebben.

Noten- of zadenpasta

Door 3 eetlepels notenpasta toe te voegen kun je een ei vervangen. Denk aan pindakaas, amandelpasta, hazelnootpasta of tahin. Ideaal als bindmiddel wanneer je koekjes maakt!

Wolken Wonders, met een basis van aquafaba.

Luchtigheid

Aquafaba

Het klinkt vreemd, maar aquafaba is simpelweg het stroperige vocht van bonen in pot en blik (aqua = water, faba = boon). Wil je aquafaba gebruiken als een vervanger van eiwit kies dan voor kikkererwten of witte bonen. Andere bonen zijn niet neutraal genoeg van smaak. Klop het op met een mixer. Ideaal om eiwit in een baksel te vervangen.

Baking soda en azijn

Een theelepel baking soda gemengd met 1 eetlepel appelazijn of citroensap vervangen 1 ei en maken jouw creatie luchtig. Zodra je de appelazijn of het citroensap op de baking soda schenkt zal dit direct gaan reageren, schrik daar niet van, maar roer dit direct door het beslag en schuif jouw baksel de oven in. Dit zal het rijzen ten goede komen!

Glansmiddel

Abrikozenjam

Wist je dat je abrikozenjam in kunt zetten als glansmiddel? Ideaal om een glanslaagje aan te brengen op koekjes of op een zelfgebakken appeltaart.

Plantaardige melk

Besmeer jouw baksel eens met jouw favoriete plantaardige melk om een glanslaagje aan te brengen.

Heb je de OH MY PIE! bakpakketten al gespot? Ga voor het Startersbakpakket of het Luxe bakpakket voor extra bakplezier!

 

Delen:


2 reacties op “Glutenvrij bakken zonder eieren!

Geef een reactie

Login met je socials:





Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.