Het liefste begin ik mijn dag met een ontbijttaartje. Deze taartjes maakte ik alle drie in één keer zodat ik iedere dag kan genieten van een voedzaam ontbijttaartje zonder dat het mij veel tijd kost. Ideaal toch? Zo is glutenvrij ontbijten direct een feestje!

Stel je eens voor!

Een voedzame bodem van granola gevolgd door een frisse vanille kwark van Optimel. Kun je niet tegen lactose? Gebruik kokosyoghurt bijvoorbeeld, net zo lekker! Ik heb de taartjes afgetopt met een coulis van rood fruit. Deze is zo fris én smaakvol dat je ervan kan blijven eten. De arrowroot zorgt ervoor dat de coulis mooi zal binden en niet heel stijf zal zijn maar net stevig genoeg om het te kunnen gebruiken op de taart.

Iedere dag gezonde taart! Hoe doe je dat?

De vraag die ik regelmatig krijg, sta jij iedere dag in de keuken? Niet om taartjes te maken, daar heb ik geen tijd voor. Ik kies altijd één moment in de week dat ik meerdere dingen bak. Koeken bewaar ik in een koekblik, ontbijtkoek vries ik per plak in en ontbijttaartjes bewaar ik in de koelkast. Zo ook deze, ik kan 3 a 4 dagen genieten van deze taartjes! 

Welke springvorm gebruik je dan?

Deze vraag krijg ik ongelofelijk vaak. Niet gek want het is ook lastig om hier een weg in te vinden. Zelf gebruik ik graag DEZE springvormpjes ze staan nu bij mij in de webshop. Heb je geen kleine springvormpjes? Gebruik dan een deze springvorm en geniet van puntjes ontbijttaart!

Recept:

Dit gerecht is:

Glutenvrij
Lactosevrij
Eivrij
Vegan

#Benodigdheden:

Ingrediënten:

Voor de bodem:

Voor de vulling:

Voor de topping:

 

Aan de slag

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed de bodem van de  springvorm(pjes) met bakpapier en vet de randen in. 
  2. Doe alle ingreditenën voor de bodem in een mengkom en kneed dit tot één geheel.
  3. Verdeel het deeg over de bodem(s) en schuif deze de oven in voor een bruiningskuurtje van zo’n 10 minuten. 
  4. Ga ondertussen aan de slag met het maken van de vulling. 
  5. Doe de kwark en het zoetmiddel in een mengkom.
  6. Gebruik je gelatine? Week de blaadjes in koud water totdat ze zacht zijn. Verwarm de blaadjes in een pannetje totdat ze zijn opgelost. Haal het pannetje van het vuur en mix hier het yoghurtmengsel doorheen. Ga door naar stap 8.
  7. Gebruik je agar agar? Kook de agar agar met een bodempje water zo’n twee minuten. Voeg het yoghurtmengsel toe en verwarm het mee voor zo’n twee minuten. Ga door naar stap 8.
  8. Schenk de yoghurt in de springvorm(pjes). Zet de ontbijttaart(jes) in de koelkast voor zo’n 3 uur.
  9. Ga ondertussen aan de slag met het maken van de topping.Verwarm het rode fruit in een pannetje met het zoetmiddel en de arrowroot. Laat het zachtjes borrelen. Zet het vuur uit, laat het afkoelen en verdeel de topping over de taart(jes). Zet de taartje(jes) nog even in de koelkast en geniet.

Ga je deze gezonde ontbijttaartjes maken? Laat even een berichtje achter, dat vind ik leuk! Heb je een foto? Post deze op mijn Facebook of Instagram. Vergeet mij niet te taggen of de haghtag #ohmypie te gebruiken.

Ben je op zoek naar meer inspiratie? Bestel mijn boek ‘Bakken zonder Tarwe!

Alternatieve titel
Alternatieve titel