Doe mij maar een puntje van deze glutenvrije frambozen ontbijtcake met een coulis van rood fruit en een accent van sinaasappel om de dag mee te beginnen. Je snapt wel dat ik mijzelf even in de zevende hemel waande toen deze glutenvrije frambozen ontbijtcake over mijn ontbijtbord paradeerde en ik voor het eerst een hap nam. Ik kon het niet laten om ook het recept voor jou uit te werken zodat jij net zo’n feestje als ik kan ervaren!Glutenvrij, lactosevrij en voor de liefhebbers plantaardig te maken.

Een frisse glutenvrije frambozen ontbijtcake waar iedereen van kan genieten!

Ontbijtcake, dat klinkt toch heerlijk? Dat vond ik nou ook. Deze frisse maar smaakvolle parel is niet alleen prachtig om naar te kijken het is ook nog een voedzaam ontbijt of tussendoortje. Het havermeel en amandelmeel geven de cake een smeuïge en voedzame basis. Daar waar een normale cake veel olie of boter zou bevatten is deze ontbijtcake juist helemaal niet zo vet. De boter hebben we vervangen door Griekse yoghurt of kokosyoghurt. Houd je hier niet van maar moet je toch lactosevrij eten? Gebruik dan de yoghurt of kwark van Minus-L. Ik maakte er een taart van maar je kan de ontbijtcake ook prima in een langwerpige cakevorm maken zodat je er plakjes van kan snijden. 

Deze glutenvrije ontbijtcake bevat geen boter of geraffineerde suikers waardoor deze gezonder en frisser is dan de normale cakes die je in de winkel kan vinden.

De deelnemers van de Masterclass Ontbijttaartjes en tussendoortjes hebben de glutenvrije ontbijtcake met frambozen al goed gekeurd! Nu ben jij aan zet! Ga je de uitdaging aan? Ik ben benieuwd!

Recept:

Dit gerecht is:

Glutenvrij
Lactosevrij
Eivrij
Vegan

#Benodigdheden:

  • Springvorm 18 cm, ik gebruik altijd DEZE springvorm.
  • Mengkom
  • Spatel
  • Bakpapier

Ingrediënten:

Voor 8 personen

Voor het basisbeslag:

*Eivrij of plantaardig? Vervang de eieren door 2 el gebroken lijnzaad geweekt in 6 el warm water. Voeg als laatste een tl baking soda toe aan het beslag opgelost in een scheutje citroensap.

Voor de coulis:

  • 1 doosje diepvries frambozen
  • 1 el arrowroot of maïzena
  • 3 el sinaasappelsap

Optioneel:

Aan de slag!

  1. Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de randen in.
  2. Verwarm de oven ondertussen voor op 170 graden onder en bovenwarmte.
  3. Klop de yoghurt, ahornsrioop en de eieren los in een mengkom. Voeg hier al roerende de melen, sinaasappelrasp, kaneel, vanille, bakpoeder en het snufje zout door heen.
  4. Proef even of jouw beslag zoet genoeg isis! Zo niet voeg nog wat kaneel of zoetmiddel toe.
  5. Schenk de helft van het beslag in de springvorm en strooi hier overheen de helft van de frambozen (bewaar de rest van de frambozen voor de garnering). Schenk de rest van het beslag hier overheen.
  6. Schuif jouw bolide de oven in voor een bruiningskuurtje van zo’n 40 minuten.
  7. Ga ondertussen aan de slag met het maken van de coulis. Ontdooi het diepvriesfruit, verwarm dit in een pannetje met de arrowroot en het sap van de sinaasappel. Laat het zachtjes pruttelen net zo lang totdat het indikt. Zet het vuur uit en laat de coulis afkoelen.
  8. Laat de taart afkoelen buiten de oven. Wanneer deze helemaal is afgekoeld kun je de coulis hier overheen draperen. Top de taart af met wat notenstukjes voor een extra bite!
  9. Snijd de taart in punten en geniet!

Bewaartip! De taart kun je zo’n 5 dagen afgedekt in de koelkast bewaren. Je kan de taart ook per punt invriezen.

Ga je deze glutenvrije frambozen ontbijtcake maken? Laat even een berichtje achter, dat vind ik leuk! Heb je een foto? Post deze op mijn Facebook of Instagram. Vergeet mij niet te taggen of de haghtag #ohmypie te gebruiken.

Ben je op zoek naar meer inspiratie? Bestel mijn boek ‘Bakken zonder Tarwe‘!

 

Alternatieve titel
Alternatieve titel