De combinatie van notenpasta en chocolade is goddelijk! Toevallig kwam ik een tijdje geleden de old school Reese’s weer eens tegen. Deze hemelse chocolade-pindakaas lekkernijen doen mij echt denken aan vroeger.  Die smeuïge licht zoute pindakaas in combinatie met de zachte zoete chocolade, hmm wat was dat lekker! Het leek mij leuk om een recept te ontwikkelen wat hier heel erg op lijkt, maar dan enkel gemaakt van pure ingrediënten zonder poespas. Deze rakkers zijn glutenvrij én vegan! Voor jou staat het recept nu klaar, zodat jij zelf aan de slag kan gaan in de keuken!

Laatste kwamen er vrienden bij ons op bezoek. De Mister bakt dan met liefde zelf pizza’s (de lekkerste ooit, kan ik je vertellen) en ik ga los met een leuk dessert. Ze waren benieuwd of ik wel eens Reese’s had gemaakt, nee nog niet eigenlijk. Ik besloot de keuken in te duiken op zoek naar hét recept dat het meest in de buurt komt. Het maken van deze gezondere Reese’s is niet moeilijk, het is hoogstens een beetje priegelwerk omdat je met een lepel de juiste dikte chocolade moet maken. Het maakt niet uit als ze niet perfect zijn, het gaat tenslotte om de smaak en dat zit meer dan goed!

Ben je niet zo’n fan van pure chocolade? Gebruik gerust melk chocolade zodat jij er net zo’n fan van zal zijn als wij zijn! Je kan pure pindakaas gebruiken maar je kan ook gemengde notenpasta gebruiken. Ook met amandelpasta of cashewnotenpasta zijn deze rakkers mega lekker! Ik vind dat in Reese’s een snuf zou moet, voor de ultieme smaakbeleving. Proef even jouw vulling hoeveel zout je kan waarderen, dat is voor iedereen anders. 🙂 

Ben jij een pindakaasliefhebber? Probeer dan eens de Bananarama! Genieten geblazen!

Gezondere Reese's glutenvrij en vegan

Recept:

Dit gerecht is:

Glutenvrij
Lactosevrij
Eivrij
Vegan

#Benodigdheden:

  • Muffinvormpjes of siliconen tartelette vormpjes
  • Pannetje 
  • Hittebestendig bakje
  • Lepel
  • Bord of plankje

Ingrediënten:

  • 150 g chocolade (liefst 70% of hoger)
  • 2 el kokosolie
  • 60 g pure pindakaas of andere notenpasta
  • 40 g hazelnoten, pinda’s of walnoten
  • 1 el Syrup Gold of ahornsiroop
  • Snufje zeezout

Aan de slag

  1. Hak de chocolade fijn en verdeel het in 2 gelijke porties van 75 gram. De ene helft is voor de onderkant, de andere helft voor de bovenkant.
  2. Zet de muffin vormpjes of de siliconen vormpjes klaar. Smelt de eerste helft van de chocolade au bain-marie samen met 1 el kokosolie. Verdeel de chocolade over de vormpjes en bestrijk met behulp van een kwastje of de bolle kant van een theelepel wat chocolade langs de randen. Plaats de cups tijdelijk in de koelkast terwijl je de vulling maakt.
  3. Ga ondertussen aan de slag met de overheerlijke vulling! Doe de pindakaas of de notenpasta in een kommetje, voeg hier de ahornsiroop of de Syrup Gold aan toe samen met de grof gehakte noten en het snufje zout. Is jouw notenpasta erg hard? Verwarm deze kort zodat je het mengsel makkelijker door elkaar heen kan spatelen.
  4. Schep het mengsel voorzichtig in de chocolade cups en druk het zachtjes aan tot een egale laag.
  5. Smelt de tweede helft van de chocolade au bain marie samen met de overgebleven kokosolie en verdeel over de gzondere Reese’s.  Laat de cups hierna goed stollen in de koelkast, en bewaar ze hier ook totdat je ze gaat eten.

Bewaar de pindakaas cups ook in de koelkast, liefst in een afgesloten doosje.

Ga je deze gezondere Reese’s maken? Laat even een berichtje achter, dat vind ik leuk! Heb je een foto? Post deze op mijn Facebook of Instagram. Vergeet mij niet te taggen of de haghtag #ohmypie te gebruiken.

Ben je op zoek naar meer inspiratie? Bestel mijn boek ‘Bakken zonder Tarwe‘!

Gezondere Reese's glutenvrij en vegan
Gezondere Reese's glutenvrij en vegan